cerita-cerita dan cari kesalahan dialog

Disebuah kawasan sekolah pedalaman luar bandar,kisah seorang guru dan
seorang murid yang nakal dan seorang lagi muridnya yang sangat baik.

Cikgu Siti:Ali kenapa awak begitu degil dan keras kepala.Cubalah menghormati orang yang lebih tua.
Ali:"adaku kesah",cikgu adalah cikgu,saya adalah saya.
Cikgu Siti:(Dengan nada yang kuat)Ali biadap sangat kamu,kamu kan tahu cikgu tidak suka
mengambil tindakan terhadap awak.
Ali:Hmmmm.....tak takut lah,cikgu ni..Cikgu ni kan perempuan.
Afi(seorang pengawas dan pelajar yang cemerlang):Ali kenapa awak buat begitu terhadap cikgu
sikap kamu itu tidak baik dan angkuh.
Ali:Ek,Afi..kamu nak gaduh dengan saya kah..kalau berani satu sama satu la..
Afi:Hmmm..setakat badan awak ni Ali,saya tidak takut dengan kamu lah.Sekurus-kurusnya saya,tak akan lari daripada masalah.
Ali:Owh,mentang-mentang awak anak murid kesayangan cikgu siti.
Afi:Oit,cikgu siti sayang kita semua..bukan seorang saja.
Cikgu siti(dalam keadaan menangis):Ali,betul apa yang dikatakan Afi.
Afi:Ali,lebih baik awak sebelum awak diambil tindakan.(dengan nada yang kuat)
Ali:Pantang larang nenek moyang saya mengundur diri,kalau berani kita lawan dulu.Kalau saya
kalah,saya akan minta maaf dan kalau awak kalah awak kena bagi saya wang sebanyak
DUA RATUS RINGGIT MALAYSIA.
Afi:Baiklah..Afi terfikirkan apa yang dikatan oleh tok gurunya..Jika orang ada kesusahan baru kita menolong orang dengan menguna kuasa silat kita.Apa lagi si Afi buka langkah-langkah
kudanya.
(SAMBIL MEREKA BERDUA GADUH,CIKGU SITI MELARANG MEREKA BERGADUH TETAPI TIDAK DAPAT DIELAKAN,LEPAS ITU AFI MENANG DALAM PERTANDINGAN ITU,AFI DALAM KEADAAN BERDARAH DAN MATANYA YANG BENGKAK.)
Afi:Kamu harus meminta maaf dengan cikgu siti.
Ali:Baiklah afi.


apakah kesalah dalam petikan cerita ini.
-ejaan
-huruf
-simbol


No comments:

Post a Comment